Skriv svære koder med

Playfair-koden

Lord Playfair havde fundet på en stærk kode. Måske så stærk (og svær!) at mili­tæret ikke kunne finde ud af at bruge den? Men det kan spejd­erne selv­følgelig sagtens.

Hør Dagmar og August først fortæl­le his­torien om Lord Playfairs og der­næst for­klare, hvordan du selv bruger den lidt svære kode:

Her viser vi indhold fra Youtube. Fordi Youtube kan indsamle person-data og overvåge din opførsel på nettet, så henter vi kun videoen, hvis du tillader brug af cookies og tilsvarende teknologi som beskrevet i deres privacy policy.

Explainer

August og Dagmar fortæller om Playfair-koden

En Playfair-kode er sværere at bryde end mange andre koder. Det er fordi den over­sætte 2 bog­staver ad gangen. Når du først kommer i gang er det lettere end det lyder.

Lær at bruge Playfair-koden

Du skal bruge et græsk kvad­rat med bog­staverne fra A-Z (også kal­det en Polybius-firkant):

Du kan godt bruge det al­minde­lige kva­drat til Playfair-koden. Men lad os gøre den lidt sværere at bry­de ved at bytte rundt på bog­staverne i kvad­ratet med et kode­ord. Med kode­ordet "SPEJD" bliver kvad­ratet til:

Det svære ved Playfair-koden er at du skal over­sætte 2 bog­staver ad gang­en. Det gør du ved at finde de to bog­staver i kvad­ratet og så bruge én af reg­lerne:

1. De to bogstaver er ens eller står på samme række: Oversæt hvert bog­stav med bog­stavet til højre. Bog­staver yderst til højre er­stat­tes med bog­staver yderst til venstre. Så AF bliver til BG og ED til JS.

2. De to bog­staver står i sam­me kolonne: Over­sæt hvert bogstav med bog­stavet under det. Bogstaver helt i bunden er­stattes af bo­gstaver helt i top­pen. Så ER bliver til CX og VO til SV.

3. Bog­staverne står i to mod­satte hjørner af en fir­kant: Oversæt hvert bog­stav med det andet hjørne-bog­stav i fir­kanten, der står på samme række. FV bliver til AY og OK til QH.

Lad os over­sætte besked­en: DU KAN IKKE BRYDE DENNE KODEX. Bemærk det ekstra X, så der er et lige antal bogstaver.

Kode­teksten bliver altså til GZHB MDLL PCTX SJSJ HHPL USCE.

Kodebrydning

Når du skal løse koden, skal du kende kode-ordet, tegne firkanten og så vende regel 1 og regel 2 om: Når du skal over­sætte to bog­staver fra sam­me række eller sam­me kolonne, skal du kun huske at gå til venstre i sted­et for til højre, og op i stedet for ned.

Du kan læse meget mere om koder i spejder­håndbogen Spejderliv.

Cookie- og privatlivsindstillinger Åbn