Pløk

Pløk er den allermest klassiske spejderleg - over­hovedet. Lad den dygtigste præcisions-kaster vinde!

Pløk spilles med en pløk eller et merle­spir. Stå i en cirkel med lige stor afstand mellem jer. Pløk­ken kastes, og sam­tidig råbes navnet på en deltager. Pløkken skal sætte sig fast i jor­den med mindre end en pløks afstand til den udråbte spejders fod. Hvis det lykkes skal spejderen flytte foden hen, så den rører pløk­ken. Hvis ikke, over­tager spejderen bare pløk­ken og kan selv kaste den.

Hvis pløkken rammer spejderens fod, udgår den der kastede pløkken.

Spejderen, der blev kas­tet til, samler pløk­ken op (nu uden at flytte fødderne) og kaster påny.

Den sidste stå­ende del­tager vin­der!

Bonus-regel 1

Hvis pløkken sæt­ter sig fast i jor­den mel­lem ben­ene på en anden, må den, der kastede pløk­ken, samle benene.

Bonus-regel 2

Hvis pløkken sæt­ter sig fast i jor­den mellem benene på en spejder, skal spej­deren bytte fød­derne med ét enkelt hop. Hvis hoppet mis­lykkes udgår spej­deren af legen.

Lær meget mere om sam­arbejde og patrul­jen i bogen Spejderliv.

Cookie- og privatlivsindstillinger Åbn